Fenntarthatósági témahetet tartottunk

Szinte minden órán megjelent valamilyen módon a téma
Bereginé Szőts Annamária
2025. május 22.

A 2025. évi Fenntarthatósági Témahét során iskolánk aktív és elkötelezett résztvevőként csatlakozott az országos programsorozathoz.

Iskolánkban mindig is kiemelt szerepet kapott a fenntarthatóság és a környezetvédelem. Ebben az évben – a korábbi évektől eltérően – nem egy napra koncentráltuk programjainkat, hanem minden osztály különböző témakörökben ismerkedett meg a fenntarthatóság egy-egy fontos témakörével a hét folyamán. Az idei év fókuszában olyan, a jövő szempontjából kiemelkedően fontos témák álltak, mint a talaj és a biodiverzitás védelme, a mesterséges intelligencia környezetvédelemben való alkalmazása, a zöld energiaforrások szerepe, a hulladékkezelés, valamint a tudatos vásárlás.

A 9–11. évfolyam tanulói számos interaktív, élményalapú tanórán és projektmunkán keresztül mélyíthették el ismereteiket ezekben a témákban. A témahét kiemelt célja volt, hogy a tanulók a megszokott tanórai kereteket átlépve tapasztalati úton fedezhessék fel, hogyan kapcsolódik mindennapi életük a fenntarthatósági kérdésekhez, és hogy saját szerepük mennyire jelentős a környezeti egyensúly megőrzésében.

A következő tanórák, foglalkozások és előadások valósultak meg a hét folyamán:

  • Mesterséges Intelligencia a fenntarthatóság szolgálatában
  • Talajlakó pókok biodiverzitása 
  • Magyarországi kígyók ökológiai szerepe és biodiverzitása
  • Tudatos élelmiszer felhasználás
  • A talaj összetett biológiai rendszerének és a bélflóra komplex rendszerének párhuzama
  • Komposztálás
  • Okos otthonok

A témahét sikerességét nemcsak a tanárok és előadók lelkesedése, hanem a diákok aktív részvétele és érdeklődése is igazolta. A foglalkozások interaktív jellege lehetőséget adott arra, hogy a tanulók kérdéseket tegyenek fel, saját véleményt formáljanak, és a gyakorlatban is alkalmazzák a megszerzett tudást.

A fenntarthatóság az egész iskolát behálózta, hiszen nem csak a projektórákat megvalósító kollégák vettek részt a programban, hanem számos egyéb órán is előkerült a környezetvédelem:

  • Olasz óráján is foglalkoztak a mesterséges intelligenciával 
  • Történelem órán is előkerült a környezeti nevelés a folyószabályozás kapcsán
  • Angol órán egy beszélgetést tartottak Sustainable Development Goals for Businesses címmel
  • Kémia órán a széncsoport tanulmányozása kapcsán beszélgettek a fosszilis energiahordozók és megújuló energiaforrások szerepéről, veszélyeiről; az exoterm folyamatok tanulása során részletesen vették a metán égését és ezzel kapcsolatban a globális felmelegedés okait fogalmazták meg
  • Matematika-fizikai és matematika-informatika csoportjaink a Mesterséges Intelligencia szerepéről elmélkedtek, majd brainstorming módszerrel ötleteltek az MI fenntarthatóságban való alkalmazásáról, illetve a kémiai egyensúly tanulmányozásakor beszélgettek arról, hogy a Föld egy nagy egyensúlyi rendszer, amit ha kibillentünk az egyensúlyból, olyan folyamatokat indít el, amivel ezt a zavaró hatást csökkenti 
  • Biológia-kémia emelt csoportunk a műanyagok ismétlése során foglalkozott a hulladékgazdálkodással, illetve a fotoszintézis reakcióegyenletének tanulmányozása során beszélgetett el a globális felmelegedés okairól és következményeiről
  • Biológia órákon a különböző állatfajok tanulmányozása kapcsán beszéltek a biológiai diverzitásról és a természetvédelem lehetőségeiről
  • Szó esett a komposztálásról, az élelmiszerpazarlásról és az állapotos nők tudatos táplálkozásáról is

Emellett több osztály kitöltötte a Diákok és tanárok a fenntarthatóságról című kutatási programsorozat kérdőívét osztályfőnöki órákon, melynek középpontjában a klímaváltozás állt.

Miért volt fontos ez a hét a diákok számára?

A Fenntarthatósági Témahét nem csupán egy projekthét, hanem egy szemléletformáló élmény. A tanulók olyan készségeket és tudást sajátíthattak el, amelyek hosszú távon meghatározhatják döntéseiket, értékrendjüket és környezettudatos életvitelüket. A globális kihívások helyi szinten történő megértése és kezelése kulcsfontosságú ahhoz, hogy a jövő generációja képes legyen felelősségteljesen gondolkodni és cselekedni.

Az idei programok változatossága, aktualitása és tudományos megalapozottsága révén a 2025-ös Fenntarthatósági Témahét kiemelkedő sikert aratott iskolánkban. Bízunk benne, hogy ez a hét minden résztvevő számára emlékezetes élményt és tartós inspirációt jelentett a fenntarthatóság iránti elköteleződés útján.

Lajos Lilla
kémia-biológa tanár