Múltunk hatása, jövőnk kihívása

Kerekasztal beszélgetésen vett részt igazgató úr
Bereginé Szőts Annamária
2025. október 20.
A Mathias Corvinus Collegium pécsi képviselete rendezésében őszi Pedagógus Konferencián vett részt a Top100 iskola közé került 4 pécsi gimnázium igazgatója, köztük dr. Zalay Szabolcs.
 
„Múltunk hatása, jövőnk kihívása – Tanulás, média és alkalmazkodás a modern iskolai környezetben” című kerekasztal beszélgetést nagy érdeklődés mellett tartották október 20-án. Igazgató úr a Koch Valéria Iskolaközpont, a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és a Pécsi Janus Pannonius Gimnázium igazgatóival ült egy asztalhoz, hogy megvitassák a Top100 középiskolai rangsort. Vajon mitől lesz egy iskola jó iskola? – többek között erre a kérdésre is keresték a választ.

Alább az eseményről az MCC Pécs Facebook oldalán megjelent összefoglalót és fotókat közöljük:

Az értékteremtő közösség és a valós megtapasztalás a fejlődés záloga.

🟡A modern eszközök és technológiák kritika nélküli elfogadása, valamint az oktatás progresszió alá rendelése zsákutca – ez volt a központi üzenete az MCC pécsi Pedagógus Konferenciájának.
A tanácskozás egy rendhagyó kerekasztalnak is teret adott, amelyen Pécs legjobb gimnáziumainak vezetői vitatták meg az oktatás-nevelés jó gyakorlatait.
🗣️„Az MCC tehetséggondozó tevékenysége a pedagógusok munkájára épül. A minőségi közoktatás és az abban dolgozó elhivatott tanárok biztosítják azokat a tehetséges diákokat, akik az MCC közösségét alkotják. Mi egymás mellett és egyben egymást erősítve dolgozunk, a célunk pedig ugyanaz: kihozni a diákokból a legtöbbet”” – hangsúlyozta Erdei Krisztián a pécsi MCC vezetője.
🟡Uzsalyné Dr. Pécsi Rita előadásán elmondta, a digitális eszközök, bár technikának látszanak, komoly függőséget is okozhatnak a dopamin termelő hatásuk miatt. Kifejezetten veszélyes lehet ez egy még kialakulatlan idegrendszer, vagyis a kisgyermekek és diákok számára. 🗣️„A fizikai mozgás, a valós érzékszervi tapasztalások, a személyes kapcsolatok azok, amik az idegrendszer kialakulásában kulcsszerepet játszanak. Ezek az idegpályák a képernyő előtt képtelenek megfelelően működni” – figyelmeztetett a neveléskutató.
🟡Bereczkei Tamás evolúciópszichológus professzor is a kisebb közösségek fontosságára hívta fel a figyelmet. Szerinte a kis csoportokban történő játék és tanulás elengedhetetlen a megfelelő fejlődés szempontjából. 🗣️„A természeti népek tükröt tartanak a modern társadalmak elé, melyben megfigyelhetjük, hogy mit csinálunk rosszul” – véli a kutató. A Pécsi Tudományegyetem Pszichológia Doktori Iskola vezetője figyelmeztetett, vannak olyan tudományos és politikai irányzatok, amelyek lineárisnak állítják be a társadalom progesszióját, ezzel szemben a fejlődés mozaikszerű, a társas kapcsolatok, a kultúra világa sokszor egyenletlen és többször visszatérünk a régi értékekhez.
💯Az MCC által kidolgozott TOP 100 Országos Gimnáziumi Rangsor apropóján érdekfeszítő kerekasztal-beszélgetést szerveztünk, melyen négy sikeres középiskola igazgatója vett részt, akiket Fekete Áron, az MCC Tanuláskutató Intézet projektmenedzsere kérdezett.
🟡Ritter Betty, az Oktatási Hivatal főosztályvezetője köszöntőjében emlékeztetett: 🗣️„Az MCC kezdeményezésére újra gondolt középiskolai rangsorra a szülők és az iskolák részéről is hatalmas igény mutatkozik, hiszen indikátor lehet a tanárok és az oktatás színvonalát illetően. Nagy dolog, hogy a vármegyéből négy intézmény is bekerült a legjobbak közé.”
🟡Tóth László Ákos, a Pécsi Tankerületi Központ igazgatója hozzátette: 🗣️„Hatalmas büszkeség, hogy több intézményünk is a TOP 100-ban van. Ez azt bizonyítja, hogy az innováció a pécsi oktatásban egyértelműen jelen van.”
◾„Váratlanul ért minket az eredmény, de természetesen nagyon örültünk neki. Ezután viszont azt is meg kell vizsgálnunk, hogy a múltban kitűzött célokból mennyit valósítottunk meg és hol akad még tennivaló?” – mondta Amreinné Pesti Ágnes, a Koch Valéria Iskolaközpont igazgatója
◾Nyisztor Zsolt, Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának vezetője szerint egy ilyen lista megmutathatja azt is, mit lát a külvilág abból, amit nap mint nap tesznek a tanárok az iskola falai közt: „Ez visszajelzés a munkánkról, ami megmutatja jól gondolkodunk-e?”
◾„Az, hogy helyet kaptunk a listán, nem ért meglepetésként minket, hiszen látva a munkánkat és eredményeinket, nagyjából reális képünk van arról, hogy hol a helyünk” – emlékeztetett Ritter Attila. A Pécsi Janus Pannonius Gimnázium igazgatója hozzátette, a valódi eredmény véleménye úgy vizsgálható, ha az intézmény adottságait is figyelembe vesszük és ennek tükrében ítéljük meg az elért sikereket.
◾A Leőwey Klára Gimnázium igazgatója kifejtette: „A valódi munkánk nagyon összetett és nehéz egy listában leképezni az értékét, ennek ellenére nagyon jó érzés egy ilyen eredményt látni. A lényeg, hogy a közös értékeket megtaláljuk, amik mentén dolgozhatunk, fejlődhetünk, egymástól tanulhatunk” – Mondta Zalay Szabolcs.
✅A moderátor kérdésére, miszerint miben nyilvánul meg a diákoknál az, hogy az iskola mellett az MCC-ben is tanulnak, az igazgatók a szélesebb látókört és nyitottságot, a fejlett vitakészséget és -kultúrát, valamint az aktívabb szerepvállalást említették.
Zalay Szabolcs úgy látja, az egyéni szintű mentorálás a jövő, melynek eredményei az MCC-s diákok esetében egyértelműen érzékelhetőek.
A rendezvényen közel 120 érdeklődő vett részt, így nem csoda, ha rengeteg kérdést kaptak az előadók, élénkítve ezzel a szakmai diskurzust.