Feladat: a maradék ruhákat szortírozva zsákokba kell pakolni, a zsákokat a padlásra kell felvinni.
Rászoruló gyermekekkel történő foglalkozások Karitász Jelenlét Pontokon az Ormánságban
Téseny, Bogádmindszent, Kisszentmárton, Vejti, Lúzsok, Piskó, Sósvertike, Drávaiványi Patapoklosi, Somogyapáti, Somogyhatvan településeken mindenki számára nyitott közösségi terek, ún. Jelenlét Pontok kerültek kialakításra, melyeknek célja, hogy a leghátrányosabb helyzetű településeken élő gyermekek esélyeit növelje, életkörülményeit javítása, a szegénység gyermekekre mért hatásait mérsékelje. A jelenléti Pontok melyek bázisául szolgálnak a rászoruló gyermekeknek, helyet adnak különböző közösségfejlesztő tevékenységeknek.
Jelen vagyunk és segítünk a hét minden napján, krízis esetén rendelkezésre állunk. Minden jelenlét ponton 2-3 kolléga dolgozik, a ház tevékenységeit és programjait a jelenlét pont koordinátora szervezi, kollégák együttműködésében.
Tevékenységek a Jelenlét Pontokon
a) Szociális segítés és közösségfejlesztés: Szociális munka, családlátogatás, ügyfélfogadás, ügyintézés: A Jelenlét program alapja az egyénekkel, a családokkal és a közösségekkel végzett szociális munka, valamint közösségfejlesztés. Közösségfejlesztés (pl: táborok, felnőtt és gyermek csoportfoglalkozások): A Jelenlét Pont feladata és célja, hogy a gyerekekre és családjaikra irányuló meglévő fejlesztéseket, kezdeményezéseket, programokat összefogja, felkarolja és elérhető módon biztosítsa.
b) Óvodai és iskolai előmenetel, átmenetek támogatása: Kialakított és működtetett tanulósarkok, kialakított és működtetett játszóterek, az infrastrukturális fejlesztések részét képezik, melyek megfelelő tárgyi környezetet biztosítanak a tanuláshoz, fejlődéshez.
A Jelenlét Pontokon iskolán kívüli tanulássegítés: A hátrányos helyzetű településeken a gyerekek nagy része már az iskolakezdéssel kudarccal indul. Ennek ellensúlyozására a Jelenlét Pontokban ezért terveink szerint az óvodás- és iskoláskorú gyerekek számára is szervezünk szolgáltatásokat, amelyek támogatják őket az örömteli tanulás élményének megélésében. A Jelenlét Pontok nem csupán a legkisebbeket tudják tartalmas szolgáltatásokkal fogadni. Óvodásoknak többek között mozgásfejlődésüket támogató foglalkozásokat, iskolaelőkészítő műhelyeket, csoportos közösségfejlesztő alkalmakat, táborokat tudnak szervezni; míg az iskolás korosztálynak tanulást támogató, segítő szolgáltatásokat biztosítanak.
c) Szociális-és kompetenciafejlesztő programok szervezése: Egészséges étkezési szokások kialakításának támogatása, Jelenlét Pontokhoz tartozó kertek létrehozása és működtetése: A családokkal és közösségekkel folyó munka alapvető eleme az egészséges étkezési szokások kialakítása.
Ennek fontos eleme a Jelenlét pontokon kialakított közösségi konyha, ahol a szülők, gyerekek rendszeresen sütnek, főznek, szélesítik különböző ételkészítéssel kapcsolatos kompetenciáikat, tudásukat, szemléletüket.
További információk a diákoknak:
Ezekhez a programokhoz lehet csatlakozni a diákoknak, lehetőségük van segíteni a gyermekfoglalkozások lebonyolításában, játszani, beszélgetni a gyermekekkel.
A program heti egy nap kijelölésével délután 15:00-től kb. 18:00-ig 3 órát vesz igénybe. A diákok szállítása Pécsről a Pécsi Karitász Központból a Jelenléti Pontokra szerveztünk által megoldott.
Nehéz helyzetben élő vagy egyedülálló idősek látogatása heti rendszerességgel
Pécs Megyei Jogú Város területén élő nehéz sorsú, beteg, otthonukban lakó idős házaspárok, egyedülálló személyek látogatása történik heti rendszerességgel, kezdetben egy Karitász mentor munkatárs segítségével.
Az időslátogatás célja, hogy az alábbi szempontok szerint valósuljon meg a program:
– Társaság és kapcsolatteremtés: Az idősek gyakran szorulnak társas kapcsolatokra és társaságokra, különösen, ha magányosak vagy elszigeteltek. Az diákok látogatása lehetőséget nyújt számukra arra, hogy másokkal beszélgessenek, élményeket osszanak meg, és kapcsolatot építsenek.
– Mentális és érzelmi támogatás: Az időseknek lehetnek mentális és érzelmi nehézségeik, mint például a magány, a depresszió vagy a szorongás. Az diákok segíthetnek nekik ezen problémák kezelésében azzal, hogy meghallgatják őket, megértik érzéseiket, és biztosítják a támogató jelenlétüket.
– Szórakozás és időtöltés: Az diálkok különböző tevékenységeket szervezhetnek az idős embereknek, például játékokat, kézműves foglalkozásokat vagy egyszerű sétákat. Ezek az aktivitások nemcsak szórakoztatóak, hanem az idősek mentális és fizikai egészségét is javíthatják.
– Praktikus segítség: A diákok segíthetnek az időseknek a mindennapi teendőkben is, például bevásárlásban, ház körüli munkákban vagy egészségügyi ügyintézésekben. Ez segít fenntartani az idősek önállóságát és kényelmét.
– Megelőzés és figyelemfelhívás: A diákok gyakran az idősek egészségi állapotára is figyelnek. Ha észlelik bármilyen problémát vagy aggodalomra okot adó jelet, további segítséget és támogatást szervezhetnek az idős személynek, például orvosi ellátást vagy más szükséges intézkedéseket.
– Közösségi integráció: Az időslátogatás hozzájárulhat az idősek társadalmi beilleszkedéséhez és az aktív közösségi részvételhez. Segíthet az életüket gazdagabbá és tartalmasabbá tenni.
A diákok számára is előnyös: Az idősekkel való kapcsolat kialakítása és az őket támogató tevékenységek végzése örömet és érzékeltetést nyújthat, és hozzájárulhat az önkéntesek személyes növekedéséhez és érzelmi jólétéhez is.
További információk a diákoknak:
A program heti egy nap kijelölésével 1-2 órában valósul meg. A diákokat első alkalommal kikísérjük az adott idős személyhez vagy házaspárhoz, utána a megbeszélt időpontokban önállóan látogatják az időseket. A Karitász munkatársai folyamatos kapcsolattartásban marad a diákokkal és az idősekkel is egyaránt.